Reconstructie Kantstraat
De Kantstraat in Haaren richten we opnieuw in. In 2024 en 2025 bereiden we dit project voor. Op deze pagina volg je het voorbereidingstraject.
De Kantstraat is al heel erg lang een veelgebruikte weg in Haaren. De inrichting van de straat is al enkele tientallen jaren oud en heeft in de tussentijd diverse aanpassingen gehad. Nu we groot onderhoud gaan doen kijken we ook naar een nieuwe inrichting van de weg.

Waarom een nieuwe inrichting?
De Kantstraat heeft altijd een belangrijke ontsluitende functie vervuld. In de afgelopen decennia is de functie van de straat veranderd. Doordat Haaren is gegroeid ligt het minder aan de rand van het dorp, maar meer in het dorp. Omdat er veel gebouwd is heeft de straat ook meer een woonfunctie gekregen. Aanwonenden ondervinden hinder van het (zwaar) verkeer. Omdat de inrichting van de straat niet meer aansluit bij de functie gedraagt het verkeer zich niet altijd zoals wenselijk is.
Inmiddels heeft de straat groot onderhoud nodig. Zo dient een groot deel van de verharding vervangen te worden en leggen we een ontbrekend stuk regenwaterriool aan. Dat betekent dat alles open gaat. Daarmee hebben we de gelegenheid de straat de inrichting te geven die bij de functie hoort. Dat betekent nog steeds een ontsluitende functie, maar wel duidelijker een ‘woonstraat’.
Waar we aan het werk gaan
We gaan aan de slag tussen de rotonde aan de Monseigneur Zwijsenstraat en de kruising met de Oude Baan. Dit sluit aan op de herinrichting van de Oude Baan, die we in het najaar van 2024 hebben uitgevoerd.
Wat we al gedaan hebben
Afgelopen winter hebben de bewoners van de Kantstraat een uitnodiging voor een digitale enquête gekregen over hoe zij hun straat beleven. Deze informatie geeft een goed algemeen beeld van de aandachtspunten wanneer we gaan herinrichten. Tijdens een bewonersavond op 16 mei hebben we deze resultaten van deze enquête besproken.
De komende maanden gebruiken we voor verder vooronderzoek. We verzamelen gegevens over de bodem en verhardingen en onderzoeken welke mogelijke varianten op het ontwerp mogelijk zijn. Daarna is het schetsontwerp gepresenteerd. Hierin zijn de ontwerpkeuzes en knelpunten behandeld. Met de opgehaalde informatie werken we het schetsontwerp verder uit naar een definitief ontwerp, en aansluitend de contractstukken voor de aannemer.
Bewonersavond 20 februari 2025
Tijdens de bewonersavond spraken we over:
- Waar staan we in het ontwerpproces? Korte terugblik
- Presentatie schetsontwerp, en een toelichting op de totstandkoming van het ontwerp
- Langslopen van de locaties met ‘knelpunten’
Korte terugblik
Begin 2024 is het project gestart met een inventarisatie onder de bewoners met behulp van een vragenlijst. Uit deze vragenlijst bleek duidelijk dat bewoners vooral last hebben van verkeersoverlast door geluid, trillingen en het gedrag van het verkeer. Voor de gemeente zijn met name de staat van de verhardingen en het willen toevoegen van een nieuw rioolsysteem aanleiding. Hierna is verkeerskundig bepaald welke inrichtingsvorm de straat nodig heeft. Dit heet een erftoegangsweg 30 (ETW30). Met dit uitgangspunt is een begin gemaakt van het ontwerp.
Het ontwerp
Voor het opstellen zijn een aantal uitgangspunten aangehouden:
- De inrichtingsvorm is een ETW30; een woonstraat met ontsluitende functie. Dit houdt in dat de straat vooral een uitstraling krijgt waar ‘verblijven’ de sfeer is. Dat doen we door het toepassen van gebakken materialen, een goede voetgangersvoorziening en veel groen.
- De inrichting sluit aan bij het karakter van de straat; de straat is een oud lint (veel vrijstaande woningen, langs een oude verbinding). In de gemeente kiezen we er voor om deze oude linten een paar subtiele kenmerken mee te geven, zoals gebakken klinkers in de voetpaden. Het profiel is nagenoeg hetzelfde als die van de Oude Baan.
- We kiezen er voor om parkeren op de rijbaan te laten plaatsvinden. Dit sluit goed aan bij het karakter van wat de bewoners van de straat verwachten. Ook zorgt dit voor aangepast verkeersgedrag. Het niet terugbrengen van parkeervakken zorgt wel voor een optimale ruimte om bomen terug te brengen. Er is nog geen groenplan gemaakt, maar we proberen overal minimaal 1,70 meter groenstrook aan te houden. Dat zou betekenen dat we meer bomen kunnen terugplanten dan er weg gaan.
- De bestaande oude groenstructuren proberen we zo goed mogelijk te ontzien. De berm aan de even huisnummer kant laten we zoveel mogelijk intact.
Knelpunten in het ontwerp
- Ter hoogte van huisnummer 13 staan enkele bomen in de berm die de aanleg van het voetpad blokkeren. Waarschijnlijk zijn deze ooit geplant vanuit voorpootrecht. De gemeente gaat met de betreffende bewoners hierover in gesprek. Voor een doorlopend voetpad moeten deze bomen verwijderd worden.
- Ter hoogte van de brink aan de Heuvelstraat is nu geen ruimte om een voetpad door te leggen. We kijken hier naar een aantal varianten; zo kunnen we aan de even-zijde het voetpad deels om de brink leggen, of we maken een voetpad door de brink. Aan de even zijde is deels grond door particulieren in gebruik waardoor de ruimte krap is. We onderzoeken of de Brink geschikt is om als waterberging te dienen. We komen hier op terug.
- Aan de oneven kant tussen huisnummer 33 en 49 moeten ongeveer 3 bomen worden verwijderd om het voetpad door te kunnen trekken.
- Ter hoogte van huisnummer 24 staan enkele zuilbeuken in de berm. Hier hebben we ruimte nodig om de as van de weg wat te kunnen opschuiven. Het is nu nog niet duidelijk of deze bomen hier kunnen blijven staan. Op de hoek van huisnummer 51 staat een grote eik, we proberen deze in te passen in het ontwerp, maar we hebben niet veel ruimte.
- Aan de kant van huisnummers 30-34 schuift de rijbaan naar boven op om groen in te passen aan de oneven zijde. Hierdoor wordt de berm ongeveer 50 cm smaller. Hier voeren we nog overleg over met de bewoners.
Vervolg
De aanwezigen dragen breed het ontwerp met de benodigde, hierboven genoemde, aandachtspunten. We gaan dan ook het ontwerp verder uitwerken en met het ontwerp van het rioolsysteem aan de slag.
De planning is om rond april/mei het definitieve ontwerp te presenteren. Dit gebeurt waarschijnlijk tijdens een inloopmiddag. Ondertussen werken we technisch het ontwerp verder uit naar contractstukken. Begin zomer zal de aanbesteding plaatsvinden.
Afhankelijk van de doorlooptijd is er een kans dat we de uitvoering in 2 fasen opsplitsen; de 1e fase tot aan de kerstdagen. De 2e fase na de winter (2026). Hierover volgt later meer wanneer de planning duidelijker is.
Bewonersavond 24 september
Tijdens de bewonersavond is gesproken over:
- Ontwerpproces; inrichtingsconcept
- Bewonersenquete
- Samenvatting 1e bewonersavond
- Wat is het probleem?
- Waar willen we naar toe?
- Wat zijn de kaders?
- Planning
- Vragenronde
Enkele belangrijke punten die benoemd zijn tijdens de bewonersavond:
Aanleiding
- Aanleiding voor het werk is de kwaliteit van de verhardingen en behoefte voor uitbreiding riolering
Wat is het probleem?
- Bewoners ervaren geluids- en trillingsoverlast van het verkeer
- Beleving gedrag weggebruikers sluit niet aan bij gewenste beeld
- Inrichting is niet eenduidig
Waar willen we naar toe?
- Inrichting die aansluit bij inrichting- en beheervereisten
- 60 jaar levensduur
- Goed te onderhouden
- Gebiedspaspoorten
- Inrichting die aansluit bij de functie
- Veilige erftoegangsweg
- Leefomgeving omwonenden
- Inrichting die aansluit bij de omgeving
- Oude lintbebebouwing
Tijdens het ontwerpproces is gekeken naar verkeerskundige vereisten, groentechnische vereisten en andere vereisten zoals welke functies willen we nog ruimte bieden?
De wensen en mogelijkheden zijn omschreven als:
- Riolering
- Aanbrengen nieuw rioolsysteem met regenwaterriool
- Infra
- Vervangen verhardingen
- Doorlopende voetgangersverbinding (stoep)
- Verkeer
- Inrichting als ETW30 (Erftoegangsweg 30 km/u)
Verkeerskundige analyse
Tijdens de analyse is gekeken naar de functie van de weg en de hoeveelheid verkeer. Ook kijkt de verkeerskundige naar wetgeving, normeringen en duurzaamheid. Daaruit is gekomen dat de Kantstraat ingericht gaat worden als een ETW30 (Erftoegangsweg 30 km/u). Een Erftoegangsweg kent de volgende kenmerken:
- Gericht op ‘verblijven’
- Ontwerpsnelheid 30 km/uur
- Uniform en overeenkomstig andere verblijfsgebieden
- Rijbaan in elementenverharding
- Combinatie van maatregelen zorgt voor gewenst gedrag
- Fietsers en auto’s delen de rijbaan
- Verlichting als in een ‘woonstraat’
Presentatie Kantstraat
Wil je de hele presentatie bekijken? Download dan de presentatie Bewonersavond 2 Kantstraat (Lees voor in readspeaker)(pdf, 1.2 MB) . Dit PDF bestand is niet digitaal toegankelijk.
Planning
juni – juli 2024
We onderzoeken de mogelijkheden voor de ontwerpvarianten en verzamelen technische informatie. Dit verwerken we in een schetsontwerp.
augustus - september 2024
Na de zomervakantie presenteren we het schetsontwerp aan de inwoners en lichten de keuzes toe. Met de opgehaalde informatie werken we het plan verder uit naar een voorlopig ontwerp.
september 2024
We bespreken het verkeerskundig advies met de bewoners en leggen enkele dilemma’s voor. Met deze informatie gaan we het schetsontwerp maken.
oktober - februari 2025
Uitwerken schetsontwerp.
februari 2025
We presenteren het schetsontwerp aan de bewoners. Met de opgehaalde informatie werken we het definitieve ontwerp verder uit.
februari - april 2025
Uitwerken definitieve ontwerp.
april - mei 2025
Presentatie definitieve ontwerp door middel van een inloopmoment.
april - juli 2025
Uitwerken contractstukken.
juni - juli 2025
De aanbesteding.
3e en 4e kwartaal 2025
Start realisatie.
Wegomleidingen
De Kantstraat is een belangrijke verbinding in Haaren. Wanneer de werkzaamheden starten, zorgt dat voor overlast voor weggebruikers. We stellen wegomleidingen in die we via verschillende kanalen communiceren zoals op onze pagina Werken aan de weg, Nieuwsklok en social media.
- Marco Flaman (projectleider gemeente Oisterwijk)
- E-mail adres: ruimte@oisterwijk.nl
- Telefoon: (013) 529 13 11