Meldpunt goed verhuurderschap en betaalbare huur

Sinds 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Hierin staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Sinds 1 juli 2024 geldt ook de Wet betaalbare huur met regels over de huurprijsbescherming en het woningwaarderingsstelsel. Werkt een verhuurder niet volgens deze regels? Dan kan de huurder een melding maken bij de gemeente. Dit is gratis.

Over welke verhuurders gaat het?

De Wet goed verhuurderschap beschermt huurders en woningzoekenden tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met verhuurders)
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen

Huur je van een woningcorporatie?

Meld je klacht dan bij de woningcorporatie die de woning verhuurt. Die neemt je klacht zelf in behandeling. Kom je er samen niet uit? Dan kun je bij één van de volgende organisaties terecht:

Wat houden de wetten in?

De wetten richten zich op verschillende belangrijke zaken om huurders te beschermen. 

Verhuurders houden zich aan de volgende regels:

  • Een schriftelijk huurcontract opstellen
  • Een onderhoudsplan hebben
  • Het arbeidscontract en huurcontract van elkaar scheiden 
  • Niet meer dan 2 maanden kale huur als maximale borg rekenen
  • Huurders informeren over rechten en plichten
  • Huurders niet bedreigen, discrimeren of bang maken
  • De woonruimte niet verhuren tegen een huurprijs die hoger is dan op basis van het puntentotaal dat gerekend mag worden
  • De huurverhoging niet hoger laten zijn dan het maximaal huurverhogingspercentage dat jaarlijks wettelijk wordt vastgesteld

Wanneer meld je ongewenst gedrag?

Je meldt ongewenst gedrag in de volgende situaties.

De verhuurder:

  • maakt je bang of discrimineert of bedreigt je
  • vraagt een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
  • maakt geen schriftelijk huurcontract
  • legt geen huurovereenkomst vast die los staat van de arbeidsovereenkomst
  • informeert niet schriftelijk in een taal die de (buitenlandse) werknemer begrijpt
  • geeft je geen goede informatie over:
    • jouw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer je die terugkrijgt als het huurcontract stopt
    • informatie hoe je met de verhuurder in contact kunt komen
    • contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: je moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7).

Hoe werkt de wet?

Heb je als huurder een klacht over een ongewenste situatie of ongewenst gedrag van jouw huisbaas? Meld dit dan aan ons via het online formulier. Log in met je DigiD. Wij nemen in overleg met jou contact op met de verhuurder of huisbaas. Samen met jou bespreken we de situatie en kijken we naar een eventuele oplossing.