Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Iedereen moet het identiteitsbewijs zelf aanvragen én afhalen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar bij de receptie van het gemeentehuis. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Een identiteitskaart gebruikt u binnen de Europese Unie.

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak

Kosten

Kosten identiteitskaart

Product

Prijs

Identiteitskaart 18 jaar en ouder (10 jaar geldig)

€ 50,65

Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig)

€ 28,60

Extra kosten voor een spoedaanvraag

€ 47,55

Regelen

U maakt een afspraak voor het aanvragen van een identiteitskaart. Afhalen kan zonder afspraak bij de receptie van het gemeentehuis.

Meenemen

Bij de aanvraag van een identiteitskaart neemt u het volgende mee:

  • al uw oude reisdocumenten: paspoorten en/of identiteitskaarten, geldig of niet geldig. Heeft u geen oud reisdocument meer, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs (met foto en handtekening) mee
  • 1 pasfoto in kleur, waar u goed op lijkt (géén schoolfoto!). De fotograaf kent de vereisten voor een pasfoto
  • geld: de identiteitskaart moet bij de aanvraag contant of met pin worden betaald

Voor kinderen jonger dan 12 jaar neemt u daarnaast mee:

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de rechtbank in Breda.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 13.00 uur aanvraagt, kunt u die de volgende werkdag vanaf 9.30 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u wel extra. Vervanging van een verloren of gestolen identiteitskaart kan enkele dagen langer duren.

Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Bel de gemeente: (013) 529 13 11.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Koninklijke Marechaussee voor een nooddocument.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u bij de gemeente een verklaring van vermissing. Houd er rekening mee dat de normale levertijd van 5 dagen bij vermissing niet altijd gegarandeerd kan worden.

Mocht u uw identiteitskaart weer vinden, dan moet u dit altijd melden bij de gemeente: (013) 529 13 11. U kunt de gevonden kaart niet meer gebruiken.

Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw identiteitskaart in het buitenland verdwenen, doe dan aangifte bij de politie in het buitenland (voor uw reisverzekering).

Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitskaart

Geef nooit zomaar uw identiteitskaart af. Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom dit nodig is. Geeft u een kopie af? Op de website van de Rijksoverheid leest u wat u kunt doen om misbruik te voorkomen.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Als het kind met iemand anders meereist moet de ouder of degene die het gezag heeft hiervoor toestemming geven. Omdat vaak het kind een andere achternaam heeft dan de meereizende volwassene kan dit problemen geven bij de douane.

Op de website van het ministerie van Defensie vindt u de brief voor toestemming. Daar staat ook welke documenten u nodig heeft.