Winkeliers en horecaondernemers kunnen een verzoek indienen voor het plaatsen van tent/overkappingen bij hun zaak. Door de huidige afhaalregels is het plaatsen van een tent/overkapping niet zomaar toegestaan en aan strikte regels verbonden. Zo is het van belang dat een tent strikt noodzakelijk is om het afhalen mogelijk te maken. In principe worden er geen tenten/overkappingen geplaatst voor een wachtrij. Klanten halen de bestelling op aan de deur. Er wordt vooraf een afspraak gemaakt over het tijdstip van het afhalen van de bestelling. Zo voorkom je drukte aan de deur. Een wachtrij aan de deur is dus niet nodig. Via de website www.omgevingsloket.nl vraag je een vergunning aan.
Kijk voor de voorwaarden op ons nieuwsbericht: 'Aanvragen vergunning voor tijdelijke overkapping/tent bij winkelsl'.
Geeft ondernemers met tenminste 20% omzetverlies over 3 maanden een tegemoetkoming in de loonkosten. Deze regeling is voor werkgevers. Eind augustus heeft het kabinet bekend gemaakt de regeling te verlengen met drie keer drie maanden. Lees meer op www.rijksoverheid.nl over de NOW 3.0 die ingaat per 1 oktober 2020.
Tozo geeft ondernemers tijdelijk extra inkomensondersteuning en de mogelijkheid een lening aan te vragen voor bedrijfskapitaal. De regeling is voor zelfstandig ondernemers, zoals ZZP' ers. Sinds 19 oktober kun je een aanvraag doen voor Tozo-3. Deze aanvraag geldt voor de periode 1 oktober t/m 31 maart. Aanvragen doe je via het ondernemersloket Tilburg.
Doe je een beroep op de Tozo-regeling dan geef je aan de gemeente Tilburg alle inlichtingen die nodig zijn om het recht op en de hoogte van de uitkering te bepalen. Dit om valse inlichtingen en onterechte uitkeringen te voorkomen.
Uitstel terugbetaling Tozo-regeling:
Door de voortdurende coronacrisis passen wij de terugbetalingsregeling Tozo aan. Dit betekent het volgende:
- Je lost het bedrijfskapitaal pas vanaf 1 juli 2021 af
- Ook de opgebouwde rente van 2% per maand betaal je pas vanaf 1 juli. De rente-opbouw loopt niet door in de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021, maar wel weer vanaf 1 juli 2021
- Vanaf de uitbetaling van het bedrijfskapitaal heb je 3,5 jaar de tijd om het bedrijfskapitaal af te lossen
Ben je ondernemer en heb van ons geen brief ontvangen, neem dan contact op. Mail naar admsoza@oisterwijk.nl of bel (013) 529 13 11.
Geeft ondernemers die schade lijden door de gezondheidsmaatregelen (sluiten horeca, inperking bijeenkomsten en/of negatief reisadvies) een eenmalige tegemoetkoming van €4000,- om de vaste lasten te betalen. De regeling is voor zelfstandig ondernemers zoals ZZP'ers. Je vraagt de regeling aan via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Uitstel automatische incasso gemeentelijke belastingen
De automatische incasso voor de aanslag gemeentelijke belastingen is uitgesteld met 2 maanden. De eerste incassosdatum is eind mei. De regeling is voor iedereen die betaalt via automatische incasso.
Toeristenbelasting
De hoogte van de voorlopige aanslag is lager en betaal je niet in april, maar later in het jaar. Dit gebeurt automatisch, uitstel aanvragen is niet nodig. Toeristenbelasting is bedoeld voor verhuurders van slaapplekken (tegen betaling aan personen die geen inwoner zijn van de gemeente).
Precariobelasting voor terrassen
Horecaondernemers met een terras op gemeentegrond betalen precariobelasting. De aanslag over 2020 hebben we nog niet opgelegd, dit doen we halverwege 2021. Dit gebeurt automatisch, uitstel aanvragen is niet nodig. Daarnaast kijken we nog of het mogelijk is om de aanslag over 2021 ook uit te stellen, we houden je op de hoogte.
Leges vergunningen bouwprojecten
Op verzoek kan een betalingsregeling worden getroffen. Dit is bedoeld voor particulieren/ondernemers die een vergunning hebben aangevraagd.
Leges vergunningen evenementen
Evenementen met een meld- of vergunningsplicht mogen tot 1 september 2020 niet plaatsvinden. Voor evenementen die niet verzet kunnen worden naar later dit jaar, geldt dat betaalde leges worden terugbetaald
Je doet dit verzoek per mail via belastingen@oisterwijk.nl
Betalingsregeling
Wil je een betalingsregeling afspreken? Stuur dan een mail naar de afdeling Belastingen via belastingen@oisterwijk.nl.
Vragen
Bij vragen over het steun- en herstelpakket corona kunnen bedrijven en werkenden kijken op rijksoverheid.nl/steunpakket. Ondernemers kunnen voor meer vragen ook terecht op de website van de Kamer van Koophandel: kvk.nl/corona. Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Bel dan het adviesteam via 0800 – 2117. Werkenden en werkzoekenden kunnen daarnaast terecht op hoewerktnederland.nl. Ondernemers melden zich voor de kredietregelingen bij hun kredietverstrekker, bijvoorbeeld hun bank. De regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) loopt via het UWV en ondersteuning zelfstandige ondernemers (Tozo) via de gemeente. Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) via RVO. Voor belastingmaatregelen kunnen ondernemers terecht bij de Belastingdienst Zakelijk.
Kijk voor een compleet overzicht en veelgestelde vragen op de website www.rijksoverheid.nl.