Vernieuwing station Oisterwijk van start

04 mei 2017

Er zijn flink wat voorbereidingen aan vooraf gegaan, maar nu is het zover. Met het onthullen van een bouwbord hebben Regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail en wethouder Sjef Verhoeven het startsein gegeven voor de vernieuwing van station Oisterwijk.

Dat wordt een stuk veiliger en toegankelijker dankzij de aanleg van een tunnel en een noordelijke entree.

Tunnel

Reizigers maken nu nog gebruik van een overpad om het middenperron te bereiken. Straks kan dat via een tunnel die wordt uitgerust met liften. Dat is de meest veilige oplossing voor trein- en wegverkeer. Daarnaast krijgt het station een entree aan de noordzijde waar ook een fietsenstalling komt te liggen. Om de plannen te kunnen realiseren wordt het derde spoor, waar nu nog de sprinter naar Tilburg stopt, verwijderd.

Aanpassen overwegen

Het weghalen van het derde spoor heeft ook gevolgen voor 2 nabijgelegen overwegen. De overwegen worden aangepast omdat het verkeer straks 2 in plaats van 3 sporen kruist. De overweg Blokshekken krijgt aparte fiets- en voetgangerspaden. Snel en langzaam verkeer worden zo beter van elkaar gescheiden.

Planning

Nu het startsein is gegeven gaan aannemer BAM en ProRail hard aan de slag. De komende maanden wordt de tunnel naast het spoor voorgebouwd aan de noordzijde van het station. In de herfstvakantie van 2017 zal die dan onder het spoor worden geschoven. Een ingrijpende klus waarvoor het treinverkeer volledig wordt stilgelegd van 14 tot en met 23 oktober. Als de tunnel op zijn plek ligt, wordt die verder afgebouwd. Na de herfstvakantie kunnen reizigers meteen gebruik maken van de nieuwe tunnel. Begin 2018 wordt de vernieuwde tunnel volledig in gebruik genomen.