Trouwen en geregistreerd partnerschap

Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, legt u eerst telefonisch (013 529 1311) een datum bij ons vast. Daarna doet u online een melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dit doet u in de gemeente waar u wilt trouwen, tenminste 2 weken en maximaal 1 jaar voor uw trouwdatum.

U en uw partner vullen het formulier samen in. U hebt DigiD nodig.

Uploaden bij de melding huwelijk / partnerschap

Om uw melding te doen, moet u ook een aantal documenten uploaden.

  • van beiden een geldig identiteitsbewijs
  • kopieën van een geldig identiteitsbewijs van alle getuigen

Trouwen tijdens de coronacrisis

Ondanks de coronacrisis kan uw huwelijk of geregistreerd partnerschap doorgaan. Wel in aangepaste vorm. De landelijke richtlijn schrijft voor dat er maximaal 30 personen aanwezig mogen zijn bij een huwelijksvoltrekking. Omdat onze trouwzaal niet groot genoeg genoeg is om met 30 mensen samen te komen én 1,5 meter afstand te houden, hebben wij de voorwaarden aangepast aan de beschikbare ruimte: .

  • Het bruidspaar mag maximaal 26 gasten meenemen, inclusief de getuigen en fotograaf/videograaf.
  • Het bruidspaar en de aanwezigen mogen geen klachten hebben. Dit betekent dat u, uw getuigen, een eventuele fotograaf/videograaf en uw gasten thuis moeten blijven bij verkoudsheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, verhoging tot 38 graden of koorts
  • Er worden geen handen geschud
  • De trouwzaal is zo ingericht dat iedereen op 1,5 meter afstand van elkaar kan zitten. Voor het bruidspaar maken we hierbij een uitzondering. Ook mogen 2 personen uit hetzelfde huishouden naast elkaar zitten

Deze voorwaarden gelden vanaf 1 juni 2020 en kunnen veranderen als de maatregelen aangescherpt of versoepeld worden. Neem voor vragen contact met ons op via (013) 529 13 11.

Geen Nederlandse nationaliteit

Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, bent u geen gemeenschapsonderdaan of heeft u geen verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd? Of woont u beiden in het buitenland? Doe dan schriftelijk aangifte met het formulier melding van voorgenomen huwelijk/partnerschap (geen Nederlandse nationaliteit).

Kosten

De kosten van het huwelijk zijn afhankelijk van de gekozen dag, tijd en locatie.

Kosten huwelijk
Dag en tijdRaadhuisOverige trouwlocatiesEenmalige externe trouwlocatie
Maandag tot en met vrijdag 9.00 - 18.00 uur€ 345,30€ 398,40€ 531,20
Zaterdag 9.00 - 18.00 uur€ 424,90€ 451,55€ 584,25
Zondag 9.00 - 18.00 uur€ 478,05€ 557,70€ 690,55
Vrijdag tot en met zondag 18.00 - 24.00 uur€ 212,50 extra€ 212,50 extra€ 212,50 extra
Vrijdag 10.00 en 11.00 uur€ 212,50
(Administratief huwelijk)
--

U kunt niet trouwen op officieel erkende feestdagen.

Overige kosten

  • Trouwboekje € 23,35

Administratief huwelijk/geregistreerd partnerschap

  • een administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap kan op vrijdag om 10.00 uur en 11.00 uur
  • duur ongeveer 20 minuten
  • maximaal 10 personen mogen aanwezig zijn
  • het huwelijk is in het raadhuis (maar niet in de trouwzaal)
  • een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) sluit het huwelijk
  • er is geen voorgesprek met de BABS
  • kosten: € 212,50

Gratis trouwen / geregistreerd partnerschap

  • u kunt gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan op dinsdag om 9.00 uur en om 09.30 uur
  • duur ongeveer 20 minuten
  • alleen het bruidspaar / partners en de getuigen zijn aanwezig
  • het huwelijk / partnerschap is in een spreekkamer in het gemeentekantoor
  • u kunt geen trouwambtenaar kiezen

Trouwambtenaren

Maak alvast kennis met onze trouwambtenaren.

Trouwlocaties

Wij hebben verschillende trouwlocaties:

Foto's Raadhuis en Trouwzaal

Andere trouwlocatie

Het is ook mogelijk om een andere locatie eenmalig te laten aanwijzen als huwelijkslocatie. Hieraan zijn wel voorwaarden verbonden. Daarnaast moet u zich houden aan een aantal voorwaarden met het oog op de brandveiligheid. U kunt een andere locatie aanvragen met het formulier Aanwijzen trouwlocatie.