Afvalstoffenheffing

De gemeente is verplicht om huishoudelijk afval op te halen. Alle huishoudens betalen daarvoor afvalstoffenheffing. U betaalt een vast tarief per maand en een tarief per lediging. Ook als u geen afval aanbiedt, betaalt u afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing.

U gebruikt hiervoor uw DigiD

Afvalstoffenheffing: hoe zit het

De afvalstoffenheffing bestaat uit 2 onderdelen: een vast bedrag per jaar en een bedrag dat u betaalt per lediging. Het vaste bedrag betaalt iedereen, of u nu wel of geen afval heeft. Met dit geld zorgt de gemeente dat al het afval ingezameld en verwerkt wordt.

Tarieven

U betaalt een vast tarief per jaar en een tarief per lediging. Het tarief per lediging hangt af van het soort container en de inhoud. Het gebruik van de papiercontainer is gratis.

Kosten ledigen containers

Soort container

Prijs

Legen container restafval 140 liter

€   5,25

Legen container restafval 240 liter

€   9,60

Legen container gft-afval 140 liter

gratis

Legen container gft-afval 240 liter

gratis

U betaalt een vast tarief van € 103,20 per jaar. Gebruikers van een (ondergrondse) verzamelcontainer betalen € 166,20 per jaar.

Betalen afvalstoffenheffing

U betaalt de afvalstoffenheffing samen met de andere gemeentelijke belastingen. Het aanslagbiljet krijgt u op 27 februari, hierop staat alleen het vaste tarief van 2018. Het aantal ledigingen over 2018 betaalt u achteraf. Dit bedrag staat op het aanslagbiljet van 2019. Betalen kan op 2 manieren:

  • Via automatische incasso. U betaalt dan in maximaal 10 gelijke termijnen. De laatste termijn schrijven we eind december 2018 af. U heeft er verder geen omkijken meer naar en u weet zeker dat uw aanslag op tijd wordt betaald
  • U regelt de betaling zelf. In dat geval betaalt u de totale aanslag in 1 keer of in maximaal 2 termijnen

Overzicht ledigingen containers

Wilt u weten wanneer uw containers geleegd zijn, dan kunt u bij de gemeente Oisterwijk een overzicht opvragen. Stuur een e-mail naar belastingen@oisterwijk.nl.

Voorschot Brabant Water verandert

Vanaf 2018 betaalt u de afvalstoffenheffing rechtstreeks aan de gemeente. Deze heffing staat op een aanslag met andere gemeentelijke belastingen samen, dus ook met de rioolheffing, onroerende zaakbelastingen en eventuele hondenbelasting en reclamebelasting.

U betaalt nog wel voor uw waterverbruik aan Brabant Water. Dit voorschot is vanaf januari dus lager.

U kreeg in januari altijd een ‘kennisgeving rioolheffing en afvalstoffenheffing’ van Brabant Water. Daarop stonden voor uw huishouden het verwachte aantal ledigingen (afvalstoffenheffing) en de verwachte hoeveelheid waterverbruik (rioolheffing) voor het komende jaar. Omdat u deze gemeentelijke belastingen niet meer via een voorschot aan Brabant Water betaalt, krijgt u deze kennisgeving vanaf 2018 niet meer.

Jaarafrekening Brabant Water over 2017

U krijgt over het 2e deel van 2017 nog een jaarafrekening van Brabant Water. Hierop staat het aantal keer dat uw container is geleegd en ziet u het definitieve bedrag voor dat deel van de afvalstoffenheffing. Woont u in Oisterwijk of Heukelom dan krijgt u de jaarafrekening in juli. Woont u in Moergestel dan krijgt u de jaarafrekening in augustus.